O co chodzi z tą segregacją?
Segregacja to jeden z czynników, od których zależy nasza przyszłość. Naszej planety, cywilizacji i całego życia. Metal, papier, plastik, szkło, możemy przetwarzać wielokrotnie! Recykling, to zaawansowane procesy, dzięki którym odzyskujemy surowce. To z kolei pozwala obniżyć wykorzystanie surowców naturalnych. Zmniejsza się wydobycie i produkcja. Recykling pochłania wiele mniej energii i wytwarza mniej szkodliwych substancji, czy nieczystości! Dlatego tak kluczowa dla naszego dobrostanu jest prawidłowa segregacja.
- Czy segregacja odpadów to temat dla dzieci?
Oczywiście! Im wcześniej, szybciej pokażemy dzieciom dobre nawyki, tym lepiej i łatwiej. Segregacja, chociaż niesie potężny ładunek odpowiedzialności, dla dzieci może być łatwa i przyjemna 🙂 Warto, by segregacja i recykling kojarzyły się z zabawą, a nawet wymiernymi korzyściami.
Oczywiście trzeba zacząć od jasnego wytłumaczenia, dlaczego segregacja jest tak ważna, jednak można to zrobić prostym językiem, dostosowanym do poziomu dziecka.
W gruncie rzeczy najważniejszy jest tutaj przykład. I tak jak mycie rąk jest naturalne, tak samo może być z segregacją. Dziecko, które obserwuje dorosłych, jak segregują śmieci o odpady, przyjmuje to za naturalne działania i odruchowo zaczyna je powtarzać.
A kiedy dołożymy element gry, zabawy, współzawodnictwa, czy licznych ciekawostek rzucanych mimochodem/ niejako “przy okazji”, segregacja stanie się/może się stać naturalną, codzienną czynnością, ale też rozrywką. I okazją do rozwoju szeregu istotnych kompetencji/umiejętności, jak kreatywność, czy odpowiedzialność. Czy wiesz, że dziecko zaangażowane w segregację, ma szansę przejąć inicjatywę i poczuć siłę własnego sprawstwa?!
Jak dodać blasku segregacji? / Jak się bawić w segregację?
- Wspólnie przygotujcie
- plansze, które będą zawierać podpowiedzi, jak grupować poszczególne odpady,
- kosze na śmieci
- Wymyślcie,
- jakie odpady nadają się do ponownego wykorzystania
- jak nadać im drugie życie/ jak je można ponownie wykorzystać
- Zawody, konkursy – to zabawy, które można realizować także w dłuższych czasookresach – np, raz w tygodniu porównywać ile, jakich odpadów zebrało dziecko
- kto najszybciej, najwięcej posegreguje,
- kto wytworzy najmniej odpadów
- kto najwięcej wykorzysta ponownie,
- składanie, gniecenie, zmniejszanie opakowań! kto więcej, szybciej, mocniej, kto zrobi większy hałas , to dopiero jest zabawa!!
- Kiedy śmieci, to nie śmieci? Czyli tworzenie prac, projektów, sztuki z odpadów lub przedmiotów do recyklingu. Internet jest pełen podpowiedzi:słoiki, jako artystyczne wazony, rolki po ręcznikach kuchennych, jako karmniki dla ptaków, butelki plastikowe jako grzechotki, organizery… Dzięki takim inicjatywom dzieci rozwijają wyobraźnię, ale też zyskują cenną okazję, by przekonać się, że odpady można przekształcać w coś wartościowego 🙂
- Oglądajcie (razem) bajki, czytajcie książki
- książki: „Basia i śmieci”, „Plastik Fantastik” , „Śmiecio Gród” , „Sprężynek na tropie tajemnic” , „Wielka księga zabaw. Ratujmy Ziemię” , „Nie wszystko na wysypisko”
- bajki: “Bob Budowniczy: Ekologiczna Budowa” – seria o przygodach Boba Budowniczego, który wspólnie z przyjaciółmi uczy dzieci, jak dbać o środowisko i segregować odpady.
- “Dora i przyjaciele” – serial animowany dla dzieci, w którym Dora i jej przyjaciele uczą się o ekologii i dbaniu o środowisko, w tym o segregacji śmieci.
Wydawać by się mogło, że segregacja to tak niewiele… i słusznie!
Segregacja, to łatwizna! Niech będzie okazją do rozmowy, wyjaśnień, wspólnych aktywności, szukania odpowiedzi. I niech będzie normą/standardem, odruchem, jak mycie rąk.
Dzięki dobrym skojarzeniom i ciekawym aktywnościom niech będzie zabawą, w której dzieci i młodzież zyskują realny wpływ na rzeczywistość i przyszłość! Na swoje zdrowie, lepsze samopoczucie i czystszy świat, w którym dbanie o środowisko naturalne i przyrodę jest po prostu częścią życia.